.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ناهارخوران گزگان تفرجگاهی با چشم‌اندازهای دیدنی
شبیر دائمی
ناهارخوران گزگان تفرجگاهی با چشم‌اندازهای دیدنی

منطقه جنگلی ناهارخوران گرگان تفرجگاهی زیبا با چشم‌اندازهای دیدنی است که در تمام ایام سال و بخصوص تابستان پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور است. شاید کمتر مسافری است که به شهر گرگان سفر کرده و یکبار به ناهارخوران نرفته و از زیبایی این منطقه استفاده نکرده باشد. داشتن چشم‌اندازهای زیبا، آب و هوای مناسب و نزدیک بودن به‌ شهر باعث شده تا این مجموعه به یک قطب تفریحی در گلستان و کشور تبدیل شود.
به گزارش روز دوشنبه گروه شهرستانهای ایسکانیوز، برای مسافران ورودی به گرگان راه دسترسی معمول به این منطقه از داخل شهر و از طریق بلوار ناهارخوران مقدور است که در انتها به میدان ناهارخوران ختم می‌شود و پس از آن جاده روستای تفریحی و ییلاقی زیارت آغاز می‌شود. این جاده پرپیچ و خم پس از طی حدود ‪ ۱۲‬کیلومتر مسافت در حاشیه رودخانه زیارت به روستای کوهستانی زیارت می‌رسد.
از لحاظ آب و هوایی ناحیه ناهارخوران گرگان جزو ناحیه معتدل و نیمه مرطوب خزری است که آب و هوای آن مطبوع و ملایم و به دلیل افزایش ارتفاع، هوای خنک تری نسبت به شهر گرگان بویژه در فصل تابستان دارد.
میانگین حداقل دمای هوای این منطقه در سال ‪ ۱۲‬و حداکثر ‪ ۲۱/۹‬درجه سانتی گراد و بارندگی متوسط سالیانه آن ‪ ۶۴۹‬میلی متر اعلام شده است. از سوی دیگر بطور کلی ناهارخوران دارای توپوگرافی ناهمگن است، به این صورت که با شیبی تند شروع و سپس به صورت تقریبا یکنواخت تا انتهای منطقه ادامه می‌یابد. این پستی و بلندی پس از طی مسیر اولیه جاده و در ناحیه‌ای معروف به باباطاهر چشم‌انداز و مناظری زیبا را در پیش روی بیننده قرار می‌دهد بطوری که در اطراف، فضای باز جنگلی و در افق دید کوههای زیبای و پوشیده از درخت قرار دارد.
ارتفاعات ناهارخوران گرگان دارای دره، آبریزها و یالهای زیادی است که محیط مناسبی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و
کوه پیمایان فراهم می‌کند. ارتفاع متوسط بیشتر این منطقه حدود ‪ ۴۰۰‬تا‪۴۵۰‬ متر از سطح دریا است که در بعضی از نواحی به ‪ ۷۰۰‬تا‪ ۹۰۰‬متر نیز می‌رسد. ارتفاعات غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران مورد استفاده کوهپیمایان و مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. دسترسی به این ارتفاعات از راه‌پله‌های سنگی قدیمی و زیبای موجود در محوطه ناهاخوران امکان پذیر است.
درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بیدمجنون، پاپیتال و مینا از گونه‌های دست کاشت آن است.
از سوی دیگر منابع آبی موجود در ناهارخوران شامل چندین چشمه در محدوده این منطقه است که معروفترین آن سفیدچشمه واقع در ارتفاعات اطراف آن است. تنها رودخانه این منطقه نیز زیارت است که از ارتفاعات روستای زیارت سرچشمه گرفته و با طول کلی ‪ ۴۰‬کیلومتر در طول مسیر اصلی منطقه جریان دارد و جزو حوضه آبریز قره‌سو است که یکی از منابع اصلی تامین آب شهر گرگان محسوب می‌شود.
از لحاظ گونه‌های جانوری هر چند به دلیل از بین رفتن حالت طبیعی و شهری شدن منطقه جانوران زیادی در آن به چشم نمی‌خورند با این وجود در شب‌ها یا زمانی که تراکم جمعیت انسانی آن کم است مواردی از گزار، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن مشاهده شده است.
ناهارخوران از قدیم به‌عنوان یک منطقه جنگلی تفریحی شناخته می‌شد ولی در دهه‌های اخیر بافت آن تغییر کرده بطوری که مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن افزوده شده است. از سوی دیگر وجود هتل، رستوران و دیگر امکانات شرایط مطلوبی را برای گذراندن اوقات فراغتی همراه با آرامش در این منطقه فراهم کرده‌است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.083 seconds.